The Nike is depicted moving to the left with her torso in a frontal view and her legs on a side one. She wears a short chiton with sleeves and over this a himation secured on her shoulders with metal fibulae. Her wavy hair falls on her back in a unified mass. Her wings were depicted spread open with the details rendered with paint.
The statue was destroyed at some point and afterwards repaired as shown by the numerous traces of dowels used to secure the broken pieces anew. Moreover, some scholars believe that during the statue’s repairmen the chitons front pleats were re-worked. Regarding its use, although it used to be considered that it constituted one of the akroteria, of the Old Temple that was dedicated to Athena Polias, recent research identifies it as a dedication.
Studniczka, F., Die Siegesgoettin, Leipzig, 1898, σελ. 10-11, υποσημ. 3 Dickins, G., Catalogue of the Acropolis Museum, Archaic Sculpture, I, Cambridge, 1912, σελ. 257-258, αρ.κατ. 694 Schmidt, E., «Ein Akroter des "Peisistratischen" Athenatempels», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts XXXV, 1920, σελ. 97-113, εικ. 1-2, 9 Langlotz, E., Schuchhardt, W., Schrader, H., Die archaischen Marmorbildwerke der Akropolis, Frankfurt am Main, 1939, σελ. 116-118, εικ. 90, αρ.κατ. 67 Isler-Kerenyi, C., Nike der Typus der laufenden Flügelfrau in archaischer Zeit, Zürich, 1969, σελ. 93-95, αρ.κατ. 142 Μπρούσκαρη, Μ., Μουσείον Ακροπόλεως. Περιγραφικός κατάλογος, Αθήνα, 1974, σελ. 67, εικ. 119 Goldberg, Μ.Υ., Types and distribution of archaic Greek akroteria (διδακτορική διατριβή), 1977, σελ. 198-199, αρ.κατ. N 6 Danner, P., Griechische Akrotere der archaischen und klassischen Zeit, Rome, 1989, σελ. 17, αρ.κατ. 103 Rolley, Cl., La sculpture grecque. Des origines au milieu du Ve siècle, La sculpture grecque 1, Paris, 1994, σελ. 188 υποσημ 41 Payne, H., Young, G.R., Αρχαϊκή μαρμάρινη πλαστική από την Ακρόπολη. Φωτογραφικός Κατάλογος, Αθήνα, 1997, σελ. 99, εικ. 119.3-4, αρ.κατ. 119.3-4 Τριάντη, Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Ο Κύκλος των Μουσείων, Αθήνα, 1998, σελ. 33, 82, εικ. 57 Patay-Horváth, A., Metallanstückungen an griechischen Marmorskulpturen in archaischer und klassischer Zeit, Tübinger Archäologische Forschungen 4, 2008, σελ. 98, αρ.κατ. 105 Braunstein, D., «L'emploi du trépan dans la sculpture archaïque: la technique du trépan courant», Bulletin de Correspondance Hellénique 134, 2010, σελ. 84, 91-95, εικ. 11, αρ.κατ. 6 Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 119-121, εικ. 126 Reinhardt, C., Akroter und Architektur. Figürliche Skulptur auf Dächern griechischer Bauten vom 6. bis zum 4. Jahrhundert v. Chr., Berlin/Boston, 2018, σελ. 40, 411 υποσημ. 20 Βλασσοπούλου, Χ., «Διακοσμημένα μέλη από την ανωδομή του Αρχαίου Ναού της Αθηνάς στην Ακρόπολη», στο Α. Δεληβορριάς, Ε. Βικέλα κ.ά. (επιμ.), ΣΠΟΝΔΗ. Αφιέρωμα στη μνήμη του Γιώργου Δεσπίνη, Τόμος Α Μουσείο Μπενάκη, 12ο Παράρτημα, Αθήνα, 2020, σελ. 150 Leka, E., «Maintenance and repair of marble sculpture in Antiquity: the case of an Archaic Nike from the Athenian Acropolis», στο J. Vanden Broeck-Parant, T. Ismaeli (επιμ.), Ancient architectural restoration in the Greek world, Proceedings of the International Workshop held at Wolfson College 2019, Roma, 2021, σελ. 130-142, εικ. εικ. 1-5